Alla maniera di… Lluïsa Vidal (1876 – 1918)

Lluïsa vidal en su taller, 1904
Academia_Femenina de dibujo de Lluïsa Vidal en Barcelona
Dolors Monserda de Lluïsa Vidal (técnica sanguina)

Lluïsa Vidal i Puig nació en Barcelona en el seno de una familia burguesa catalana culta y liberal. Sus padres de ideas progresistas educaron en igualdad de condiciones a sus doce hijos e hijas. Son padre era un ebanista y decorador de renombre, Francesc Vidal, relacionado con el ‘Novecentismo’ movimiento modernista que se desarrolló con un gran éxito en la Barcelona burguesa de finales del siglo XIX y principios del XX. Francesc trabajaba para la burguesía catalana y realizó colaboraciones con Gaudí. La hija desde muy pequeña acompañó a su padre al taller donde observaba los artistas y los artesanos trabajar y pronto se despertó en ella la pasión por la pintura. Su padre, consciente del talento para el dibujo de la niña, le posó como profesores algunos de sus colaboradores.

Estudió dibujo y pintura con Arcadi Mas y Fontdevilla, fundador de la Escuela Luminist de Sitges, una derivación del Impresionismo francés. El 1898, con 22 años, expone por primera vez una obra en la IV Exposición de Bellas artes y Industries Artísticas de Barcelona con muy buena acogida por parte de la crítica.

A principios del siglo XX, con 25 años, Lluïsa Vidal, animada por sus padres, decide trasladarse a París, sola,  para continuar con su formación en dos academias, una decisión insólita para una joven de la época. Allí su estilo evoluciona y recibe una grande influencia de los impresionistas. También su visita la pondrá en contacto con los movimientos feministas europeos, que ya entonces reclaman el voto para las mujeres. A la vuelta inicia una carrera prolífica y cargada de encargos. “En aquella época habría sido normal que terminase encerrada en casa y pintado solo como afición, pero ella supo destacar en un entorno en contra, expuso en la Sala Parés y su obra se cotizó”, según destaca Pepe Serra Villalba director del Museo Nacional de Arte de Cataluña (MNAC). Se incorporará al círculo feminista y pacifista de la escritora y periodista Carme Karr con quien colaborará intensamente. También participará en el Instituto de cultura y Biblioteca Popular para la Mujer, una organización dedicada a formar profesionalmente a jóvenes de las clases desprotegidas.

Lluïsa fue una artista modernista que desarrolló una notable carrera y construyó un universo personal. El hecho de ser mujer también marcó su pintura. Explica la historiadora del arte Consol Oltra, especialista en la vida y obra de la pintora que “Como los franceses, Vidal se interesó para retratar la intimidad, y allí la protagonista era la mujer. La pintora tiene una mirada diferente de la de los hombres, una mirada amiga, acostumbrada”. Las escenas que retrata la artista sobre la maternidad, Lluïsa no se casó nunca ni tuvo hijos, o las escenas domésticas y cotidianas tan habituales para las mujeres. “Son de una gran modernidad” dice la especialista. Ahora bien, los críticos de la época, para elogiarla, decían que su obra era “masculina” y “dura”, en definitiva muy “viril” adjetivo con el cual la alejaban de un posible talento femenino igualándola así al talento de un hombre, al canon masculino, desproveyéndola de su identidad.

«Dibuja como un maestro y utiliza los tonos de su paleta con un vigor y una firmeza absolutamente hombrívola», afirmaba el crítico Francisco Casanovas en el periódico La Publicidad, el octubre del 1903

Entre sus obras no hay ningún bodegón ni ningún paisaje, en cambio cultiva el dibujo en paralelo a la pintura. Otra de las facetas a destacar de la artista es el de ilustradora para revistas como Feminal y la Ilustración Artística. Y una ancha galería de retratos de mujeres de la época a las cuales dibujó, como por ejemplo Francesca Bonnemaison, Margarida Xirgu y Agnés Armengol.

Lluïsa expondrá en las salas más importantes de la Barcelona modernista como la Sala Parés o la famosa cervecería y restaurante Els Quatre Gats sin embargo mientras que sus compañeros de generación y estilo como Ramón Casas veían como su obra se revaloraba, las obras de Lluïsa cotizaban menos, porque sus clientes consideraban que una cantidad inferior era lo más apropiado para una mujer.

La pintora alternó su carrera artística con la docencia, creando una academia femenina de dibujo y pintura en Barcelona en 1911, con clases de modelado en yeso, decoración, acuarela, dibujo y pintura con modelos vivos.

Con una trayectoria como la suya, ¿como se explica que Lluïsa Vidal continúe en el olvido absoluto? El 1918, con solo 42 años, moría Lluïsa Vidal por culpa de la gripe española, pero en su testamento no constaba su profesión porque la legislación española de la época no permitía que figurara la profesión de las mujeres en los documentos legales. La Sala Parés le dedicó una exposición póstuma pero después su nombre desapareció, incluso algunos coleccionistas aprovecharon la calidad de sus cuadros para firmarlos con firmas de otros autores más cotizados y así el rastro de la pintora se difumina perdido en el tiempo y el olvido ¿no merece que la recuperamos?

Manola Roig, marzo 2020
Día 17 del confinamiento del covid-19

Marcelet Malalt,1905 – Colección particular
Amas de casa, 1906

Agnes_Armengol de Lluïsa Vidal (técnica sanguina)

10537bLluïsa Vidal i Puig va nàixer a Barcelona al si d’una família burgesa catalana culta i liberal. Els seus pares d’idees progressistes educaren en igualtat de condicions als seus dotze fills i filles. Són pare era un ebenista i decorador  de renom, Francesc Vidal, relacionat amb el ‘Noucentisme’ moviment modernista que es va desenvolupar amb un gran èxit en la Barcelona burgesa de finals del segle XIX i principis del XX. Francesc treballava per a la burgesia catalana i va realitzar col·laboracions amb Gaudí.  La filla des de ben menuda acompanyà son pare al taller on observava els artistes i els artesans treballar i prompte es despertà en ella la passió per la pintura. Són pare, conscient del talent per al dibuix de la filla, li posarà com a professors alguns dels seus col·laboradors.

Lluïsa estudia dibuix i pintura amb Arcadi Mas i Fontdevilla, fundador de l’Escola Luminista de Sitges, una derivació de l’Impressionisme francés. El 1898, amb 22 anys, exposa per primera vegada una obra en la IV Exposició de Belles Arts i Industries Artístiques de Barcelona amb molt bona acollida per part de la crítica.

A principis del segle XX, amb 25 anys, Lluïsa Vidal, amb el recolzament del pare i la mare, decideix traslladar-se a París, sola, per a continuar amb la seua formació en dues acadèmies, una decisió insòlita per a una jove de l’època. Allà el seu estil evoluciona i rep una gran influencia dels impressionistes. També la seua visita la posarà en contacte amb els moviments feministes europeus, que ja aleshores reclamen el vot per a les dones. A la tornada inicia una carrera prolífica i carregada d’encàrrecs. “En aquella època hauria sigut normal que acabara tancada a casa i pintat com a afició, però ella va saber destacar en un entorn en contra, exposà a la Sala Parés i la seua obra es cotitzà”, segons destaca Pepe Serra Villalba director del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). S’incorporarà al cercle feminista i pacifista de l’escriptora i periodista Carme Karr amb qui col·laborarà intensament. També participarà en l’Institut de cultura i Biblioteca Popular per a la Dona, una organització dedicada a formar professionalment a joves de les classes desprotegides.

Lluïsa va ser una artista modernista que desenvolupà una notable carrera i va construir un univers personal. El fet de ser dona també va marcar la seua pintura. Explica la historiadora de l’art Consol Oltra, especialista en la vida i obra de la pintora que “Com els francesos, Vidal es va interessar per retratar la intimitat, i allà la protagonista era la dona. La pintora té una mirada diferent de la dels homes, una mirada amiga, acostumada”. Les escenes que retrata l’autora sobre la maternitat, ella no es va casar mai ni va tindre fills, o les escenes domèstiques i quotidianes tan habituals per a les dones. “Són d’una gran modernitat” diu l’especialista. Ara bé, els crítics de l’època, per a elogiar-la, deien que la seua obra era “masculina” i “dura”, en definitiva molt “viril” adjectiu amb el qual l’allunyaven d’un possible talent femení igualant-la així al talent d’un home, al cànon masculí, desproveint-la de la seua identitat.

«Dibuixa com un mestre i utilitza els tons de la seua paleta amb un vigor i una fermesa absolutament homenívoles», afirmava el crític Francisco Casanovas al periòdic La Publicidad, l’octubre del 1903

Entre les seus obres no hi ha cap bodegó ni cap paisatge, en canvi cultiva el dibuix en paral·lel a la pintura. Una altra de les facetes a destacar de l’artista és el d’il·lustradora per a revistes com Feminal i la Ilustración Artística. I una ampla galeria de retrats de dones de l’època a les quals va dibuixar, com per exemple Francesca Bonnemaison, Margarida Xirgu i Agnés Armengol.

Lluïsa exposarà en les sales més importants de la Barcelona modernista com la Sala Parés  o la famosa cerveseria i restaurant Els Quatre Gats, no obstant això mentre que  els seus companys de generació i estil com Ramón Casas veien com la seua obra es revalorava, les obres de la pintora cotitzaven menys, perquè els seus clients consideraven que una quantitat inferior era el més apropiat per a una dona.

La pintora va alternar la seua carrera artística amb la docència, creant una acadèmia femenina de dibuix i pintura a Barcelona en 1911, amb classes de modelatge en escaiola, decoració, aquarel.la, dibuix i pintura amb models vius.

Amb una trajectòria com la seua , com s’explica que Lluïsa Vidal romane en l’oblit absolut? El 1918, amb només 42 anys,  moria Lluïsa Vidal per culpa de la grip espanyola, però al seu testament no constava la seua professió perquè la legislació espanyola de l’època no permetia que la professió de les dones figurara en els documents legals. La Sala Parés li va dedicar una exposició pòstuma però després el seu nom desaparegué, fins i tot alguns col·leccionistes aprofitaren la qualitat dels seus quadres per a signar-los amb firmes d’altres autors més cotitzats i així el rastre de la pintora es difumina perdut en el temps i l’oblit, no trobeu que mereix que el recuperem?

Manola Roig, març 2020
Dia 17 del confinament del covid-19

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